Povestea unei lansete incercate – RTB FORTEZZA 702MH 10.5 – 28gr BAITCAST

Am vazut pentru prima data lanseta Fortezza in standul RTB de la Fishing and Hunting Expo. Inevitabil am luat-o din rastel, am tinut-o in mana, am testat actiunea, i-am inspectat componentele, finisajele, echilibrul. Setimentul pe care l-am avut a fost fara dubiu de lucrare americana. Am pescuit intr-o viata de pescar cu multe lansete, am testat multe, unele mi-au ramas alaturi ani de zile, pe altele le-am uitat. Un lucru este clar: nu sunt usor de impresionat, sunt adeptul lansetelor performante, cu un design minimal, perfect echilibrate si fara zorzoane. Pentru a fi mai pe intelesul tuturor, nu ma dau in vant dupa "japoneze" de serie mica, adevarate opera de arta, la preturi pe masura. Prefer stilul american, cu lansete de top pana in 300 - 400 de dolari, lansete pe care le puteti vedea in BassMaster de pilda. Nu o sa gasiti niciun profesionist din turneele de bass cu lansete de 1000 euro, matisate genial, cu tot felul de componente din aluminiu colorat. Cand inspectez o lanseta care trece de prima proba - aceea a calitatii - incerc sa-mi dau seama daca a fost gandita de un pescar, daca  a fost testata in pescuit efectiv, sau este doar un design care urmareste doar tendinte estetice, acel main stream cuantificabil in cota de vanzari.RTB Fortezza 702MH Baitcast

Prima intalnire cu o lanseta urmeaza ritualuri masculine exclusive. Lanseta este pentru pescarul pasionat, dragoste la prima vedere sau o deziluzie rapid indepartata. Nu exagerez, dar cand pipai o lanseta de calitate si nu simti fluturi in stomac, inseamna ca ceva nu este in regula. Fie cu tine, fie cu lanseta. RTB Fortezza mi-a venit spre finalul primei intalniri cu un detaliu ce mi-a confirmat justetea gandurilor cu fluturi in stomac. Blanc Toray, asta spune multe. Apoi am intrat in amanunte si am aflat ca este o lanseta... romaneasca, un concept original, nu un OEM.... Imi zic eu, acolo in standul RTB: "Lanseta de glider si swimbait soft. Stiuca scrie pe ea". Stiu, o sa spuneti ca este ansamblata in China. Shimano, Daiwa, zeci de branduri de prestigiu din industria halieutica fac acest lucru. Sa incercam sa nu ducem pedanteria in zona snobismului, am mai vazut lansete romanesti, unele chiar de apreciat, insa acest RTB iese din gloata. Poate sta in orice stand alaturi de Dobyns, American Rodsmith, Castaway, Fenwick, Quantum, Pflueger, Duckett, Phenix, Airrus, Falcon, 6Th Sense, Kistler, IRod, 13 Fishing, Ardent, Lew's si mai spuneti dumneavoastra niste americani harsaiti prin turneele profesioniste de bass. As plusa putin aici si as caracteriza RTB Fortezza asa: o lanseta americana cu accente de finsaj japoneze. Acum suntem mai aproape de adevar. Nu obisnuiesc sa fac recenzii unor scule de pescuit decat daca le folosesc, sau cum ar spune americanul, sa vedem cum se comporta in Field Test. Asta mi-a luat 6 luni de pescuit.Lanseta RTB Fortezza 702MH BaitCast

Am testat lanseta in cel putin cinsprezece partide de pescuit. Glidere, stiuci mari si mici. Nu m-am purtat cu manusi, am incercat sa vad care sunt limitele acestei lansete care a strunit pentru un minut chiar si un somn din categoria over 60 kg (a rupt firul, m-am grabit, eu sunt de vina). Nota generala 9 - asta vine din faptul ca atunci cand pescuiesc cu glider (naluca mea preferata la stiuca), folosesc lansete cu putere intre o uncie si doua uncii. Asta inseamna deja o lanseta Heavy in lumea pescarilor de stiuca de la noi, cu rezerva mare de putere si foarte "stiff", rigida, insa fisticul pe care il vreau eu de la astfel de lansete este un varf cu... suflet, cu putina blandete. Fortezza este totusi destul de dura pe varf, iar asta m-a facut sa o pun la incercare si cu alte naluci care s-ar plia pe aceasta personalitate de lanseta. Prima naluca din aceasta lista cu care am adus la barca in 2020 ceva stiuci, nu neaparat din clubul over 1m, este swimbaitul suplu, din categoria big bait (minim 15 cm). Asa cum m-am asteptat, la capitolul soft swimbait lanseta este de 10. Apoi a fost randul voblerelor rattling, ceva mai maricele, cu care am pescuit la somn, capitol la care consider ca nota maxima este deasemenea justificabila. Iar confirmarea ca este o lanseta specializata, cu versatilitate de invidiat, care se comporta excelent in pescuitul cu glider, swimbaituri suple si voblere rattling si-a gasit cea mai buna implinire la Statia 11, in Delta Dunarii, unde am pescuit zile bune alaturi de Sylvan Remetter.Malin Musatescu si Sylvain Remetter in Delta Dunarii la Statia 11

Stiuci (foarte multe peste 80 cm) si un capitol (neterminat) la somn au intrat deja in palmaresul RTB-ului cu care am plecat in Delta. Glidere, swimbaituri (hard si soft, mari), rattlinguri (mari, de pana intr-o uncie), ceva spinnerbait (mari) si stickbaituri facute cu imaginea stiucii de un metru in minte, au fost lansate, plimbate, jucate si infipte cu ancorele in falcile pradatorului furibund. Control bun in lansare (ma refer aici la clasa ei de putere, nu incercati cu naluci mai usoare de 5/8 oz - am incercat insa si cu naluci peste o uncie, lanseta face fata), rezerva de putere foarte buna, care urca pana in treimea superioara (ca la lansetele pur-sange americane de bass). Climaxul a venit in momentul in care -  pescuind la stiuca si aducand dubleuri in barca cu "francezu'" - a aparut in carligul de swimbait un salau respectabil. Instantaneu am cautat un jig in trusa mea de stiuca, un shad (a la Sarulesti) si am dat drumul la treaba. Stiuci, salai, jiguri si o lanseta care a demonstrat ca sta foarte bine si la capitolul jigging, clasa heavy, iata de ce o recomand fara retineri si pentru pescuitul salaului la Dunare.Malin Musatescu cu stiuca prinsa la RTB Fortezza 702MH BaitCast

Nu pot incheia fara a spune ca mandrina, dealtfel de cea mai buna calitate, nu prea se intelege cu mulinetele Daiwa, care au talpica mai scurta si mai subtire decat calibrarea minima de strangere in reel seat. Deci daca pescuiti cu o Daiwa, o sa joace in mandrina stransa la maxim (asta daca nu puneti un varnish pe talpicile mulinetei). Eu am incercat Zillion Team Daiwa, Tatula R, Fuego si Sol, insa jucau in mandrina, asa ca am ajuns la un Quantum Smoke, care se simte foarte bine in mandrina Fortezzei (nu degeaba vorbesc eu aici despre standard american).Malin Musatescu cu salau prins la RTB Fortezza 702MH BaitCast

RTB (Refuse to Blank) FORTEZZA 702MH 10.5 - 28gr BAITCAST

Lungime: 120 cm

Putere: 10.5 g - 28 g (Heavy)

Actiune: Extra Fast

Blank: TORAY High-Modulus 30T+46T CROSSxWEAVE

Componente: 9 inele SeaGuide RSoLution, mandrina Fuji

Maner: split handle, EVA HD

Greutate totala: 120 g

Aplicatii: glider, jig, swimbait, rattling (sonic), metal blades (cicade), spinnerbait

Echilibru                                      5*

Rezerva de putere                        5*

Senzitivitate                                5*

Punctaj final                              4.77 *

Observatii: punctajul maxim este de 5*, estimarile calitative au fost facute in comparatie cu lansete de pe piata Americana, listate la preturi cuprinse intre 200 si 300 dolari.