Pescuit la mreana cu naluci artificiale

Mreana este un peste ce face parte din familia ciprinidelor, care se intalnește in raurile de deal si ses ale Europei. Se numara printre pestii preferati in mod special de catre majoritatea pescarilor de stationar datorita luptei fantastice de care da dovada in timpul drilului si a modului de prindere. Hrana și-o procura de pe fund și consta in primul rand din nevertebrate: insecte și larvele lor, viermi, moluste si crustacee si intr-o masura mai mica cu vegetație acvatica, icre si puiet de peste. Pestii adulți de dimensiuni mai mari sunt piscivori, hranindu-se cu pesti mici de tipul guvizilor sau a altor pesti mici, care se localizeaza pe substrat sau cat mai aproape de acesta. Este un peste mai mult nocturn, iar pe timpul iernii se adaposteste in grupuri sub pietre si sub maluri, stand aproape amortit pe toata perioada rece.

Articolele si informatiile ce pot fi gasite pe internet, cat si in revistele de specialitate despre pescuitul la mreana, se refera in mare parte la tehnici de pescuit la feeder, undita si alte metode ce tin de tipul de pescuit la stationar. Intr-adevar poate ca este mai eficient sa pescuiti la cuburi de svaiter sau creveti decat sa irositi timpul cu "giugele", insa uneori se poate intampla ca nalucile artificiale sa va aduca senzatii de neuitat in pescuitul mrenei si chiar poate deveni mai eficient in anumite situatii. Am cautat informatii pe Internet, am urmarit cateva discutii pe forumuri insa nu am aflat foarte multe informatii in final, deoarece nu sunt multi cei pasionati de spinning ce au ca tinta printre alte specii si mreana. Grupurile de Facebook mi-au oferit cateva oportunitati sa observ cativa pescari ce au prins accidental mreana la rotativa, cat si la pestisor viu, insa surpriza a venit din partea unui pescar cu experienta ce reusea sa captureze mreana la vobler de tip rattling. Vibratiile puternice erau un numitor comun si se pare ca starneau curiozitatea mrenelor, cel putin asta reiese din cele cateva capturi relatate pe Internet.

De putin timp m-am relocat in Republica Ceha, mai exact in orasul Brno, ce face parte din faimoasa zona Moravia, o regiune cunoscuta pentru bogatiile sale naturale si peisajele de poveste, pentru apele curate si cu un fond piscicol extrem de bogat si divers. La primele iesiri pe raul Svratka, ce trece prin centrul orasului, am incercat sa gasesc metoda cea mai eficienta de a selecta pestii tinta, aici aflandu-se pe primul loc mreana, dar si clenii mai mari. De ce mreana? Pentru ca de fiecare data cand mergeam catre job, traversam raul si observam apa unde grupurile de cate 4-5 mrene imi excitau de fiecare data imaginatia. Primul semn a fost dat de o mreana de peste 45 de cm la o rotativa Pontoon 21 nr 2 Trait. Am avut incredere in aceasta rotativa dupa ce o testasem cu succes pe un alt rau din vecinatate un prinsesem cativa cleni si avati. Totusi rotativa nu a produs atat de multe capturi astfel ca am fost pacalit de prima mreana ce mi-a iesit in cale.

Am selectat apoi fiecare compartiment al trusei de pescuit pana cand am avut un moment de inspiratie si am decis sa testez si cateve voblere printre care DUO Ryuki, DUO Tetra Works Toto si Smith Troutin ce le aveam de fapt in trusa destinata pescuitului la pastrav. Leg rapid si lansez spre malul vecin, urmand o recuperare de twitching, cu mici pauze de 1-2 secunde. In cateva clipe aduc la mal un biban. Ok. Bibanii sunt uneori calici incat ataca tot, dar hai sa mai vedem totusi. Lansez din nou, fixez pick-upul, imi potrivesc unghiul de recuperare si continui cu aceeasi metoda de twitching doar ca de data aceasta mult mai violent. Mrenele prezente in zona dadeau semne ca au sesizat micutul Ryuki si incep sa atace spre mirarea mea precum stiuca, venind spre naluca cu valul in cap, cum se spune printre pescari. Am parte de o prima muscatura zdravana, iar lanseta se curbeaza instant si firul incepe sa zburde de pe tambur. Ce senzatie si ce forta incredibila poate avea acest peste minunat!

Dupa cateva capturi consecutive, schimb locul urmand sa aplic aceeasi tactica de twitching violent. Dupa o perioada buna de timp in care am pescuit de-a lungul raului am avut parte de alte capturi notabile si driluri spectaculoase insa cu mrene totusi mici. M-am indragostit in aceea zi de acest peste pentru modul in care ataca si forta extraordinara din timpul drilului. Pot spune ca lupta cu o mreana decenta de peste 45 de cm e o combinatie intre un crap si stiuca cu lumanari si plecari cu greutate. In urma experimentului de succes am continuat sa pescuiesc in acelasi mod, imbunatatindu-mi tactica si metoda la fiecare partida. Nu pescuiam mai mult de 2-3 ore fie dimineata sau dupa amiaza, reusind mai mereu sa aduc la mal macar doua mrene zvelte per partida. Pe langa voblerele Ryuki de la DUO am avut rezultate bune reusind "sa punctez" utilizand naluci moi, mai ales cu nimfe. Am ajuns sa folosesc aceste softuri dupa ce am stat si am urmarit comportamentul mrenelor in apa, apa fiind nu mai adanca de 1 m si cu un grad ridicat de transparenta.  Am observat cu mrenele scormoneau pe dupa pietre cautand hrana iar delicatesa tinta erau niste racusori. Am restilizat cateva nimfe, luandu-le un pic din "breton" cu foarfeca, iar rezultatul a fost chiar foarte bun.

Culorile cat mai naturale cu precadere spre maro-verzui au fost cele mai productive. Stilul de pescuit a fost cel pe care il aplic de obicei la pastrav pe rau, cu mentinerea gumei cat mai mult in suspensie cu mici socuri din varful lansetei. Surpriza finala a avut loc intr-o zi de sambata, unde pe o caldura insuportabila de +35 de grade, am o idee sinugicasa de a iesi pe rau la pescuit. Dupa un start timid cu cativa cleni micuti adusi la poza, dau peste o zona intre 2 poduri, unde mrenele erau extreme de active si grupate. Am avut parte de un spectacol pe cinste cu 6 mrene intre 50 si 61 de cm inclusiv cateva care au rupt monofilamentul de 0,16 mm. Vibratia puternica a nalucilor pe timp de canicula activau apetitul mrenelor acestea atacand ca un rapitor demn facandu-si loc in topul preferintelor mele ca si specie tinta pe viitor. De asemenea, recomand pentru cei care pescuiesc pe rauri mari adanci si au informatia ca mreana este prezenta, sa incerce pescuitul pe fund folosing jiguri grele si lestate cu raci. Asa cum am mentionat mai sus mrenele de talie mare au in meniu printre altele si crustaceele.